Info

Semak Daftar Pemilih

9:00 PG

Assalamualaikum


PRU mungkin akan berlangsung pada Mac 2017. Jika pilihanraya jatuh pada suku pertama 2017, maka 30 September 2016 ialah tarikh akhir untuk mendaftar. Hari ini!

Dari sumber yang di share di aplikasi Whataps, daftar pemilih baru, melayu hanya 49,000 berbanding bukan melayui iaitu sebanyak 115,000. Mana pergi yang lain? Tolonglah!

Pendaftaran sebagai memilih sangat mudah. Hanya perlu pergi ke pejabat pos atau ke kaunter pendaftaran SPR dan tunjukkan kad pengenalan. Mudah sangat.

Masuk tahun depan, kali-3 saya sudah mengundi. In sha Allah..

Bagi yang sudah mendaftar, boleh semak nama masing-masing di pautan ini, http://daftarj.spr.gov.my/DAFTARJ/


Saya sudah, korang?


*Update : 
KENYATAAN MEDIA VIRAL BERKAITAN PENDAFTARAN PEMILIH ADALAH TIDAK BENAR
Berhubung mesej yang diviralkan di media sosial berkaitan tarikh 30 September 2016, Jumaat ini sebagai tarikh tutup pendaftaran yang melayakkan seseorang untuk mengundi pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU14) jika diadakan pada Mac 2017 adalah andaian pihak tertentu semata-mata dan ianya tidak benar.
Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) melaksanakan Sistem Pendaftaran Pemilih Sepanjang Tahun di mana selepas tarikh 30 September 2016 orang ramai masih boleh terus mendaftar.
Sebagai makluman tarikh 30 September itu merupakan tarikh akhir bagi pendaftaran yang akan dimasukkan dalam Daftar Pemilih Tambahan Suku Ketiga 2016. Selepas tarikh itu bermula 1 Oktober hingga 31 Disember 2016,  mana-mana orang yang mendaftar akan dimasukkan dalam Daftar Pemilih Tambahan bagi Suku Keempat 2016.
SPR mewartakan Daftar Pemilih Tambahan berdasarkan Suku Tahun iaitu Suku Tahun Pertama (Jan - Mac), Suku Tahun Kedua (April-Jun), Suku Tahun Ketiga (Julai-September) dan Suku Tahun Keempat (Oktober-Disember).
SPR menyarankan supaya orang ramai yang masih belum mendaftar sebagai pemilih agar mengambil peluang mendaftar dengan segera tanpa menunggu di saat akhir atau disebabkan oleh viral tertentu sahaja.
Mendaftar sebagai pemilih dan mengundi semasa pilihanraya adalah tanggungjawab sebagai seorang warganegara.
Jangkaan bahawa PRU14 akan berlaku pada Mac 2017  merupakan andaian pihak tertentu sahaja. Penentuan pembubaran Parlimen adalah dibawah bidang kuasa YAB Perdana Menteri.
Disamping itu juga SPR ingin menjelaskan bahawa kaedah pendaftaran yang digunapakai sekarang adalah memerlukan seseorang itu hadir sendiri ke kaunter pendaftaran SPR atau mana-mana kaunter pejabat pos berkomputer atau melalui Penolong Pendaftar Pemilih yang dilantik oleh SPR. Mereka perlu membawa bersama kad pengenalan yang asal dan mengisi Borang A.
Viral yang menyatakan bahawa pendaftaran pemilih boleh dilakukan menerusi kaedah pesanan ringkas (sms) atau aplikasi whatsApp dengan menghantar salinan gambar kad pengenalan ke nombor talian tertentu adalah tidak benar. Orang ramai dinasihatkan agar tidak terpedaya dengan mesej yang diviralkan itu kerana dibimbangi maklumat peribadi mereka akan disalahgunakan oleh pihak tertentu.
SPR juga ingin mengingatkan semua pihak agar tidak menggunakan logo SPR tanpa kebenaran dalam paparan mereka untuk mempromosi usaha mendaftar pemilih oleh pihak mereka kerana ia boleh mengelirukan orang ramai.
Sekian dimaklumkan, terima kasih.
DATUK SERI MOHD HASHIM BIN ABDULLAH
Pengerusi
Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia
Putrajaya
Tarikh: 29 September 2016




Islam Agamaku

99 Nama ALLAH | Asmaul Husna

9:00 PG

Assalamualaikum


99 nama Allah SWT (Asmaul Husna) beserta maknanya:

1. Ar-Rahmaan: ( الرحمن ) 
Maha Pengasih, iaitu pemberi kenikmatan yang agung-agung dan pengasih di dunia.

2. Ar-Rahim: ( الرحيم ) 
Maha Penyayang, iaitu pemberi kenikmatan yang di luar jangkaan dan penyayang di akhirat.

3. Al-Malik: ( الملك ) 
Maha Merajai/ Menguasai /Pemerintah, iaitu mengatur kerajaanNya sesuai dengan kehendakNya sendiri.

4. Al-Quddus: ( القدوس ) 
Maha Suci, iaitu tersuci dan bersih dari segala cela dan kekurangan.

5. As-Salaam: ( السلام ) 
Maha Penyelamat, iaitu pemberi keselamatan dan kesejahteraan kepada seluruh makhlukNya.

6. Al-Mu’min: ( المؤمن ) 
Maha Pengaman / Pemelihara keamanan, iaitu siapa yang bersalah dan makhlukNya itu benar-benar akan diberi seksa, sedang kepada yang taat akan benar-benar dipenuhi janjiNya dengan pahala yang baik.

7. Al-Muhaimin: ( المحيمن ) 
Maha Pelindung/Penjaga / Maha Pengawal serta Pengawas, iaitu memerintah dan melindungi segala sesuatu.

8. Al-’Aziiz: ( العزيز ) 
Maha Mulia / Maha Berkuasa, iaitu kuasaNya mampu untuk berbuat sekehendakNya

9. Al-Jabbaar: ( الجبار ) 
Maha Perkasa / Maha Kuat / Yang Menundukkan Segalanya, iaitu mencukupi segala keperluan, melangsungkan segala perintahNya serta memperbaiki keadaan seluruh hambaNya.

10. Al-Mutakabbir: ( المتكبر ) 
Maha Megah / Maha Pelengkap Kebesaran. iaitu yang melengkapi segala kebesaranNya, menyendiri dengan sifat keagungan dan kemegahanNya.

11. Al-Khaaliq: ( الخالق ) 
Maha Pencipta, iaitu mengadakan seluruh makhluk tanpa asal, juga yang menakdirkan adanya semua itu.

12. Al-Baari’: ( البارئ ) 
Maha Pembuat / Maha Perancang / Maha Menjadikan, iaitu mengadakan sesuatu yang bernyawa yang ada asal mulanya.

13. Al-Mushawwir: ( المصور ) 
Maha Pembentuk / Maha Menjadikan Rupa Bentuk, memberikan gambaran atau bentuk pada sesuatu yang berbeza dengan lainnya. (Al-Khaaliq adalah mengadakan sesuatu yang belum ada asal mulanya atau yang menakdirkan adanya itu. Al-Baari’ ialah mengeluarkannya dari yang sudah ada asalnya, manakala Al-Mushawwir ialah yang memberinya bentuk yang sesuai dengan keadaan dan keperluannya).

14. Al-Ghaffaar: ( الغفار ) 
Maha Pengampun, banyak pemberian maafNya dan menutupi dosa-dosa dan kesalahan.

15. Al-Qahhaar: ( القهار ) 
Maha Pemaksa, menggenggam segala sesuatu dalam kekuasaanNya serta memaksa segala makhluk menurut kehendakNya.

16. Al-Wahhaab: ( الوهاب ) 
Maha Pemberi / Maha Menganugerah, iaitu memberi banyak kenikmatan dan selalu memberi kurnia.

17. Ar-Razzaaq: ( الرزاق ) 
Maha Pengrezeki / Maha Pemberi Rezeki, iaitu memberi berbagai rezeki serta membuat juga sebab-sebab diperolehnya.

18. Al-Fattaah: ( الفتاح ) 
Maha Membukakan / Maha Pembuka , iaitu membuka gedung penyimpanan rahmatNya untuk seluruh hambaNya.

19. Al-’Aliim: ( العليم ) 
Maha Mengetahui, iaitu mengetahui segala yang maujud dan tidak ada satu benda pun yang tertutup oleh penglihatanNya.

20. Al-Qaabidh: ( القابض ) 
Maha Pencabut / Maha Penyempit Hidup / Maha Pengekang, iaitu mengambil nyawa atau menyempitkan rezeki bagi siapa yang dikehendaki olehNya.

21. Al-Baasith: ( الباسط ) 
Maha Meluaskan / Maha Pelapang Hidup / Maha Melimpah Nikmat, iaitu memudahkan terkumpulnya rezeki bagi siapa yang diinginkan olehNya.

22. AI-Khaafidh: ( الخافض ) 
Maha Menjatuhkan / Maha Menghinakan / Maha Perendah / Pengurang, iaitu terhadap orang yang selayaknya dijatuhkan akibat kelakuannya sendiri dengan memberinya kehinaan, kerendahan dan seksaan.

23. Ar-Raafi’: ( الرافع ) 
Maha Mengangkat / Maha Peninggi, iaitu terhadap orang yang selayaknya diangkat kedudukannya kerana usahanya yang giat, iaitu termasuk golongan kaum yang bertaqwa.

24. Al-Mu’iz: ( المعز ) 
Maha Menghormati / Memuliakan / Maha Pemberi Kemuliaan/Kemenangan, iaitu kepada orang yang berpegang teguh pada agamaNya dengan memberinya pentolongan dan kemenangan.

25. Al-Muzil: ( المذل ) 
Maha Menghina / Pemberi kehinaan, iaitu kepada musuh-musuhNya dan musuh ummat Islam seluruhnya.

26. As-Samii’: ( السميع ) 
Maha Mendengar.

27. Al-Bashiir: ( البصير ) 
Maha Melihat.

28. Al-Hakam: ( الحكم ) 
Maha Menghukum / Maha Mengadili, iaitu sebagai hakim yang menetapkan / memutuskan yang tidak seorang pun dapat menolak keputusanNya, juga tidak seorang pun yang berkuasa merintangi kelangsungan hukumNya itu.

29. Al-’Adl: ( العدل ) 
Maha Adil. Serta sangat sempurna dalam keadilanNya itu.

30. Al-Lathiif: ( اللطيف )
 Maha Menghalusi / Maha Teliti / Maha Lembut serta Halus, iaitu mengetahui segala sesuatu yang samar-samar, pelik-pelik dan kecil-kecil.

31. Al-Khabiir: ( الخبير )
 Maha Waspada/  Maha Mengetahui.

32. Al-Haliim: ( الحليم ) 
Maha Penyabar / Maha Penyantun / Maha Penghamba, iaitu yang tidak tergesa-gesa melakukan kemarahan dan tidak pula gelojoh memberikan siksaan.

33. Al-’Adzhiim: ( العظيم )
 Maha Agung, iaitu mencapai puncak tertinggi dan di mercu keagungan kerana bersifat dengan segala macam sifat kebesaran dan kesempunnaan.

34. Al-Ghafuur: ( الغفور ) 
Maha Pengampun, banyak pengampunanNya kepada hamba-hambaNya.

35. Asy-Syakuur: ( الشكور )
 Maha Pembalas / Maha Bersyukur, iaitu memberikan balasan yang banyak sekali atas amalan yang kecil.

36. Al-’Aliy: ( العلي ) 
Maha Tinggi Martabat-Nya / Maha Tinggi serta Mulia, iaitu mencapai tingkat yang setinggi-tingginya yang tidak mungkin digambarkan oleh akal fikiran sesiapa pun dan tidak dapat difahami oleh otak yang bagaimanapun pandainya.

37. Al-Kabiir: ( الكبير ) 
Maha Besar, yang kebesaranNya tidak dapat dicapai oleh pancaindera ataupun akal manusia.

38. Al-Hafidz: ( الحفيظ ) 
Maha Pemelihara Maha Pelindung / Maha Memelihara, iaitu menjaga segala sesuatu jangan sampai rosak dan goyah. Juga menjaga segala amal perbuatan hamba-hambaNya, sehingga tidak akan disia-siakan sedikit pun untuk memberikan balasanNya.

39. Al-Muqiit: ( المقيت ) 
Maha Pemberi kecukupan/ Maha Pemberi Keperluan , baik yang berupa makanan tubuh ataupun makanan rohani.

40. Al-Hasiib: ( الحسيب ) 
Maha Penjamin / Maha Mencukupi / Maha Penghitung, iaitu memberikan jaminan kecukupan kepada seluruh bamba-hambaNya pada hari Qiamat.

41. Al-Jaliil: ( الجليل ) 
Maha Luhur, iaitu yang memiliki sifat-sifat keluhuran kerana kesempurnaan sifat-sifatNya.

42. Al-Kariim: ( الكريم ) 
Maha Pemurah, iaitu mulia tanpa had dan memberi siapa pun tanpa diminta atausebagai penggantian dan sesuatu pemberian.

43. Ar-Raqiib: ( الركيب ) 
Maha Peneliti / Maha Pengawas Maha Waspada, iaitu yang mengamat-amati gerak-geri segala sesuatu dan mengawasinya.

44. Al-Mujiib: ( المجيب ) 
Maha Mengabulkan, iaitu yang memenuhi permohonan siapa saja yang berdoa padaNya.

45. Al-Waasi’: ( الواسع ) 
Maha Luas Pemberian-Nya , iaitu kerahmatanNya merata kepada segala yang maujud dan luas pula ilmuNya terhadap segala sesuatu.

46. Al-Hakiim: ( الحكيم )
 Maha Bijaksana, iaitu memiliki kebijaksanaan yang tertinggi kesempurnaan ilmuNya serta kerapiannya dalam membuat segala sesuatu.

47. Al-Waduud: ( الودود )
 Maha Pencinta / Maha Menyayangi, iaitu yang menginginkan segala kebaikan untuk seluruh hambaNya dan juga berbuat baik pada mereka itu dalam segala hal dan keadaan.

48. Al-Majiid: ( المجيد ) 
Maha Mulia, iaitu yang mencapai tingkat teratas dalam hal kemuliaan dan keutamaan.

49. Al-Ba’ithu: ( الباعث ) 
Maha Membangkitkan, iaitu membangkitkan semangat dan kemahuan, juga membangkitkan para Rasul dan orang-orang yang telah mati dari kubur masing-masing nanti setelah tibanya hari Qiamat.

50. Asy-Syahiid: ( الشهيد )
 Maha Menyaksikan / Maha Mengetahui keadaan semua makhluk.

51.  Al-Haq: ( الحق )
 Maha Haq / Maha Benar yang kekal dan tidak akan berubah sedikit pun.

52. Al-Wakiil: ( الوكيل ) 
Maha Pentadbir / Maha Berserah / Maha Memelihara penyerahan, yakni memelihara semua urusan hamba-hambaNya dan apa-apa yang menjadi keperluan mereka itu.

53. Al-Qawiy: ( القوى ) 
Maha Kuat / Maha Memiliki Kekuatan , iaitu yang memiliki kekuasaan yang sesempurnanya.

54. Al-Matiin: ( المتين ) Maha Teguh / Maha Kukuh atau Perkasa / Maha Sempurna Kekuatan-Nya , iaitu 
memiliki keperkasaan yang sudah sampai di puncaknya.

55. Al-Waliy: ( الولى ) 
Maha Melindungi, iaitu melindungi serta mengaturkan semua kepentingan makhlukNya kerana kecintaanNya yang amat sangat dan pemberian pertolonganNya yang tidak terbatas pada keperluan mereka.

56. Al-Hamiid: ( الحميد )
 Maha Terpuji, yang memang sudah selayaknya untuk memperoleh pujian dan sanjungan.

57. Al-Muhshii: ( المحصى ) 
Maha Menghitung  / Maha Penghitung, iaitu yang tiada satu pun tertutup dari pandanganNya dan semua amalan diperhitungkan sebagaimana wajarnya.

58. Al-Mubdi’: ( المبدئ ) 
Maha Memulai/Pemula / Maha Pencipta dari Asal, iaitu yang melahirkan sesuatu yang asalnya tidak ada dan belum maujud.

59. Al-Mu’iid: ( المعيد ) 
Maha Mengulangi / Maha Mengembalikan dan Memulihkan, iaitu menumbuhkan kembali setelah lenyapnya atau setelah rosaknya.

60. Al-Muhyii: ( المحي ) 
Maha Menghidupkan, iaitu memberikan daya kehidupan pada setiap sesuatu yang berhak hidup.

61. Al-Mumiit: ( المميت ) 
Maha Mematikan, iaitu mengambil kehidupan (roh) dari apa-apa yang hidup.

62. Al-Hay: ( الحي ) 
Maha Hidup, iaitu sentiasa kekal hidupNya itu.

63. Al-Qayyuum: ( القيوم ) 
Maha Berdiri Dengan Sendiri-Nya , iaitu baik ZatNya, SifatNya, Af’alNya. Juga membuat berdirinya apa-apa yang selain Dia. DenganNya pula berdirinya langit dan bumi ini.

64. Al-Waajid: ( الواجد ) 
Maha Penemu / Maha Menemukan, iaitu dapat menemukan apa saja yang diinginkan olehNya, maka tidak berkehendakkan pada suatu apa pun kerana sifat kayaNya yang secara mutlak.

65. Al-Maajid: ( الماجد )
 Maha Mulia, (sama dengan no. 48 yang berbeda hanyalah tulisannya dalam bahasa Arab, Ejaan sebenarnya no. 48 Al-Majiid, sedang no. 65 A1-Maajid).

66. Al-Waahid
( الواحد ) Maha Esa.

67. Al-Ahad: ( الأحد ) 
Maha Tunggal.

68. Ash-Shamad: ( الصمد ) 
Maha Diperlukan / Maha Diminta / Yang Menjadi Tumpuan, iaitu selalu menjadi tujuan dan harapan orang di waktu ada hajat keperluan.

69. Al-Qaadir: ( القادر ) 
Maha Berkuasa/ Maha Kuasa / Maha Berupaya

70. Al-Muqtadir: ( المقتدر ) 
Maha Menentukan.

71. Al-Muqaddim: ( المقدم ) 
Maha Mendahulukan / Maha Menyegera, iaitu mendahulukan sebahagian benda dari yang lainnya dalam mewujudnya, atau dalam kemuliaannya, selisih waktu atau tempatnya.

72. Al-Muakhkhir: ( المؤخر ) 
Maha Menangguhkan / Maha Mengakhirkan / Maha Membelakangkan / Maha Melambat-lambatkan., iaitu melewatkan sebahagian sesuatu dari yang lainnya.

73. Al-Awwal: ( الأول ) 
Maha Pemulaan  / Maha Pertama, iaitu terdahulu sekali dari semua yang maujud.

74. Al-Aakhir: ( الآخر ) 
Maha Penghabisan / Yang Akhir, iaitu kekal terus setelah habisnya segala sesuatu yang maujud.

75. Azh-Zhaahir: ( الظاهر )
 Maha Zahir / Maha Nyata / Maha Menyatakan, iaitu menyatakan dan menampakkan kewujudanNya itu dengan bukti-bukti dan tanda-tanda ciptaanNya

76. Al-Baathin: ( الباطن )
 Maha Tersembunyi, iaitu tidak dapat dimaklumi ZatNya, sehingga tidak seorang pun dapat mengenal ZatNya itu.

77. Al-Waalii: ( الوالى ) 
Maha Menguasai / Maha Menguasai Urusan / Yang Maha Memerintah, iaitu menggenggam segala sesuatu dalam kekuasaanNya dan menjadi milikNya.

78. Al-Muta’aalii: ( المتعال )
 Maha Suci/Tinggi , iaitu terpelihara dari segala kekurangan dan kerendahan.

79. Al-Bar: ( البار )
 Maha Dermawan / Maha Bagus (Sumber Segala Kelebihan) / Yang banyak membuat kebajikan, iaitu banyak kebaikanNya dan besar kenikmatan yang dilimpahkanNya.

80. At-Tawwaab: ( التواب ) 
Maha Penerima Taubat, iaitu memberikan pertolongan kepada orang-orang yang melakukan maksiat untuk bertaubat lalu Allah akan menerimanya.

81. Al-Muntaqim: ( المنتقم ) 
Maha Penyiksa / Yang Maha Menghukum, kepada mereka yang bersalah dan orang yang berhak untuk memperoleh siksaNya.

82. Al-’Afuw: ( العفو ) 
Maha Pemaaf / Yang Maha Pengampun, menghapuskan kesalahan orang yang suka kembali untuk meminta maaf padaNya.

83. Ar-Rauuf: ( الرؤف ) 
Maha Pengasih / Maha Mengasihi, banyak kerahmatan dan kasih sayangNya.

84. Maalikul Mulk: ( المالك الملك ) 
Maha Pemilik Kekuasaan  / Maha Menguasai kerajaan / Pemilik Kedaulatan Yang Kekal, maka segala perkara yang berlaku di alam semesta, langit, bumi dan sekitarnya serta yang di alam semesta itu semuanya sesuai dengan kehendak dan iradatNya.

85. Zul-Jalaali Wal Ikraam: ( ذوالجلال والإكرام ) 
Maha Pemilik Keagungan dan Kemuliaan  / Maha Memiliki Kebesaran dan Kemuliaan. Juga Zat yang mempunyai keutamaan dan kesempurnaan, pemberi kurnia dan kenikmatan yang amat banyak dan melimpah ruah.

86. Al-Muqsith: ( المقسط ) 
Maha Mengadili / Maha Saksama, iaitu memberikan kemenangan pada orang-orang yang teraniaya dari tindakan orang-orang yang menganiaya dengan keadilanNya.

87. Al-Jaami’: ( الجامع ) 
Maha Mengumpulkan / Maha Pengumpul, iaitu mengumpulkan berbagai hakikat yang telah bercerai-berai dan juga mengumpulkan seluruh umat manusia pada hari pembalasan.

88. Al-Ghaniy: ( الغنى ) 
Maha Kaya Raya / Maha Kaya serta Serba Lengkap, iaitu tidak berkehendakkan apa juapun dari yang selain ZatNya sendiri, tetapi yang selainNya itu amat mengharapkan padaNya.

89. Al-Mughnii: ( المغنى ) 
Maha Pemberi kekayaan / Maha Mengkayakan dan Memakmurkan, iaitu memberikan kelebihan yang berupa kekayaan yang berlimpah-ruah kepada siapa saja yang dikehendaki dari golongan hamba-hambaNya.

90. Al-Maani’: ( المانع ) 
Maha Membela atau Maha Menolak / Maha Pencegah, iaitu membela hamba-hambaNya yang soleh dan menolak sebab-sebab yang menyebabkan kerosakan.

91. Adh-Dhaar: ( الضار ) 
Maha Mendatangkan Mudharat / Maha Pembuat Bahaya  / Maha Pemberi bahaya, iaitu dengan menurunkan seksa-seksaNya kepada musuh-musuhNya

92. An-Naafi’: ( النافع ) 
Maha Pemberi Manfaat , iaitu meluaslah kebaikan yang dikurniakanNya itu kepada semua hamba, masyarakat dan negeri.

93. An-Nuur: ( النور ) 
Maha Pemberi Cahaya  / Maha Bercahaya, iaitu menonjokan ZatNya sendiri dan menampakkan untuk yang selainNya dengan menunjukkan tanda-tanda kekuasaanNya.

94. Al-Haadi: ( الهادى ) 
Maha Pemberi Petunjuk / Yang Memimpin dan Memberi Pertunjuk, iaitu memberikan jalan yang benar kepada segala sesuatu agar berterusan adanya dan terjaga kehidupannya.

95. Al-Badii’: ( البديع ) 
Maha Indah / Tiada Bandingan  / Maha Pencipta yang baru, sehingga tidak ada contoh dan yang menyamai sebelum keluarnya ciptaanNya itu.

96. Al-Baaqi: ( الباقع ) 
Maha Kekal, iaitu kekal hidupNya untuk selama-Iamanya

97. Al-Waarits: ( الوارث ) 
Maha Membahagi / Maha Mewarisi  / Maha Pewaris, iaitu kekal setelah musnahnya seluruh makhluk.

98. Ar-Rasyiid: ( الرشيد )
 Maha Cendekiawan / Maha Pandai / Bijaksana / Maha Memimpin, iaitu yang memimpin kepada kebenaran, iaitu memberi penerangan dan panduan pada seluruh hambaNya dan segala peraturanNya itu berjalan mengikut ketentuan yang digariskan oleh kebijaksanaan dan kecendekiawanNya.

99. Ash-Shabuur: ( الصبور ) Maha Penyabar yang tidak tergesa-gesa memberikan seksaan dan tidak juga cepat melaksanakan sesuatu sebelum masanya.


Nota Hati : Untuk rujukan sendiri yang mula lalai...


Giveaway

Giveaway by BusyraTakiyudin

11:00 PG

Assalamualaikum

 c

Busyra, secantik, semanis pemiliknya. Blog yang cantik, nampak kemas dan teratur. Cuma pada pandangan mata saya, warna dull, tak berapa menyerlah. Sebab saya suka warna warni, perbezaan pandangan di situ.

Jom pakat join giveaway Busyra.



Info

Pengasingan Sisa Pepejal 2 | Gagal Pungut Sampah Mengikut Jadual

9:00 PG

Assalamualaikum

Bagi menjayakan saranan kerajaan, Pengasingan Sisa Pepejal, kami mulakan mengasingkan sampah dari dalam rumah. Kami tidak menyediakan tong sampah lain untuk sisa pengasingan lain. Berapa banyak tong sampah nak sediakan da.. Bila tiba hari pungutan sampah, saya akan keluarkan.

Cara Mendapatkan Tong Sampah SWM


Ini adalah jadual yang ditampal di setiap tong sampah swm. Jelas tertera hari-hari pungutan sampah mengikut kategori.


TETAPI!

Saya agak kecewa sebab pihak berwajib tidak mengikut jadual yang mereka sendiri tetapkan!

Mengikut jadual yang ditampah, sampah sisa pepejal akan dipungut pada hari Rabu dan Ahad. Manakala, sampah pengasingan pula akan dipungut pada hari Selasa. Tetapi, sampah yang perlu diasingkan tetap dipungut pada hari Rabu dan Ahad. Bermakna, tiada pungutan sampah dijalankan pada hari SELASA!

Sila fahamkan.

Satu lagi masalah, bila tiba hari cuti yang bersambung. Contoh, cuti umum jatuh pada hari Jumaat, makan cuti akan dilanjutkan pada hari Ahad.  Sampah akan dipungut pada hari Sabtu tiba-tiba. Pagi-pagi tau! Dalam jam 7 pagi tu dah dengar bunyi lori sampah. Perghhh...tengah sibuk mengemas ni rasa hangin je satu badan sebab tak sempat buang sampah yang ada lagi.

Akibat rasa tak puas hati, saya menghantar pesanan ke inbox fb SWM. Hal ini menyebabkan orang macam saya sukar untuk planning kerja-kerja kami. Sampah sempat berulat dan bau tu jangan cakap lah.



Saya ada dapat info dari seorang rakan, kebarangkalian pungutan sampah tidak dilakukan khas untuk sisa pengasingan kerana 97% masih tidak mengasingkan sampah!

Bermakna, hanya 3% spesis seperti saya. Aiceceh.. 

Come on lah korang. Sila asingkan sampah korang. Kata, nak selamatkan bumi.








Frozen Food

Minta LIKE Ye

5:00 PTG

Assalamualaikum


.: Stciky Post :.
Scroll untuk entri baru


Minta jasa baik kawan-kawan like page kami. 
Jom like page kami!!

>>>> Mar&Nadz Frozen <<<<

Buat masa ni, kami menumpukan pada 2 jenis produk sahaja.


Karipap Special
RM4.50 / 10pcs



Popia Satar
RM10 / 30pcs



Minta like dulu ye...





Makan Gaji

Keropok Ikan Segera

9:00 PG

Assalamualaikum
Keropok cap pinggan. Kalau beli kat sini memang mahal sikit. Sebungkus ada yang jual RM1.80 hingga RM2.00. Gigih pujuk rakan sekerja, tolong belikan kat Terengganu. Dia naik kerja hari Isnin lepas setelah bercuti seminggu. Ramai kan yang bercuti seminggu.

Suka makan keropok ni. Kunyak-kunyah tak sedar dah habis sebungkus. Maaf andai menyusahkan. Terima kasih la Sya sebab sudi bagi akak keropok ni. 10 bungkus lak tu dia bagi, sedangkan aku sebenarnya nak beli!



Drama

Drama | Cinta Roller Coaster

9:00 PG

Assalamualaikum



SINOPSIS CINTA ROLLER COASTER

Mengisahkan Syakir dan Ziany yang berkahwin pada usia muda. Mereka melalui pelbagai suka duka hidup berumah tangga selepas berkahwin sejurus tamatnya SPM. Pelbagai masalah dan isu timbul sehingga mereka menyambung pengajian ke universiri. Mereka bertemu dengan ramai sahabat antaranya Izat, Muzammil, Athirah, dan ramai lagi yang masing-masing mempunyai kisah tersendiri.

Tajuk : Cinta Roller Coaster
Mula Tayangan : September 2016
Masa : Setiap JUmaat-Ahad, 7.00 Malam
Siaran : TV3
Terbitan : Suhan Movies & Trading Sdn Bhd
Jumlah Episod: 20
Pelakon : Syazwan Zulkifly, Puteri Aishah, Arissa Afrina, Nadzmi Adhwa, Nas-T, Natasha Elyzza, Eyra Hazali, Syafiq M. Nazri


Pada mulanya, aku layan drama ni sebab bosan. First impression aku, aku berbisik dalam hati, "apalah cerita sekarang ni, Kahwin Muda lah, Cinta Roller Coaster lah. Budak-budak lagi, baru habis sekolah, belum kerja dah sibuk nak kahwin".

Tapi, drama ni berjaya mencuit hati aku. Kelakar! Paling aku suka watak si Muzammil, si rambut kembang. Aduii..lawak mamat ni.

Memang cerita ni mengisahkan pasangan muda yang berkahwin. Mereka berkahwin pun sebab nak selamatkan Ziany yang sebatang kara selepas nenek Ziany meninggal dunia. Ziany takde tempat berteduh.

Dari selepas SPM, kemudian berkahwin tiba-tiba tanpa rasa cinta, kemudian masuk universiti dan mula menerbitkan rasa cinta dan dikurniakan seorang cahaya mata yang comel.

Cuma di sini, pasangan ini kira bertuah sebab bapa Syakir kira berkemampuan. Menyewakan sebuah rumah teres buat mereka dan Syakir pula diberi sebuah kereta bagi memudahkan pergerakan mereka.

Banyak pengajaran yang boleh dikongsikan di sini. Salah satunya ketidakmatangan pasangan ini dalam mempertimbangkan masalah mereka. Keegoan keduanya dan kerana wujudnya orang ke-3.

Paling aku suka, bab persahabatan mereka yang kuat. Saling bantu membantu dan menyokong.





Makan Gaji

Dunia Warna Warni

9:00 PG

Assalamualaikum


Sesekali kemas drawer. Mih..mih.. Bahagianya hati tengok benda comel yang berwarna-warni. Mata pun rasa bersinar-sinar.


Walaupun usia makin meningkat, kesukaan tetap kesukaan. Tak pernah berubah. Suka benda yang nampak comel, penuh warna warni bak pelangi. Barulah ceria hidup ni.





Giveaway

Giveaway Mangkuk Tingkat by El Darwena

11:00 PG

Assalamualaikum


 v
Jom join


Serius mangkuk tingkat candy ni menjadi idaman hati. Alahai, comelnya. Warna pun memukau mata. Kalaulah menang, tidur berpelukkan mangkuk tingkatlah kita.





Giveaway

Beauty Box Giveaway by Sally Samsaiman!

9:00 PG

Assalamualaikum

 b

Beauty Box! Wow,,,menarik! Semua perempuan sukakannya. Dan dah nama perempuan, mesti ada skincare, make up lengkap.

Macam aku, jenis simple. Tapi, WAJIB sapu foundation, lip balm atau gincu. Eyeliner satu kemestian, tapi sejak terbeli jenis liquid, tak reti pakai, tak pakai dah.

Set lengkap mesti ada, in case nak join dinner ke, event ke, gathering ke. Tapi, oleh kerana agak jarang apply di wajah, cukup tempoh, aku buang. Kemudian, beli baru.

Alan-alang ada giveaway best ni, aku nak join lah! Kot ada rezeki, tak yah beli lagi dah.