Ad Code

Ticker

6/recent/ticker-posts

Saya Kerja Di Mana??


Acapkali saya diajukan soalan ini. "Kerja kat mana?" Dengan tenang mulut ini menjawab, masih di bumi bertuah, Malaysia tercinta. Yelah, malas nak bagitahu spesifikasi, paling-paling mereka balas, "oooo".


Kerja kat kilang ke?

Ye.

Kilang apa tu?

Kilang buat spare part oil and gas.

Apa tu?

Emmm..anode, cable ladder, bolt and nut. Tapi saya kerja bahagian anodecathodic protection. Menda tu pasang kat structure pelantar minyak.

Ooooo.....................apa tu ek?

Emmm...kalau ada masa google eh.


Ramai yang tidak tahu tentang bidang ini. Ramai yang tahu, kerja kilang jadi minah kilang. Malahan bila saya sebut anode, mereka bayangkan 'anode, cathode'. Saya pernah ceritakan sedikit mengenai seksyen saya. Seksyen yang dahulunya 100% adalah lelaki, kemudian seorang perempuan, kemudian 2 orang perempuan dan kini 3 orang perempuan.


Apa itu Cathodic Protection <-- cer klik



Nota Kaki : Cisss..apsal ni??










Catat Ulasan

49 Ulasan

  1. Saya pun nak tanya jugak lah.. Apa tue? Hehhehe

    BalasPadam
  2. apa itu cathodic protection? susah gak nak terangkan ini.. hehe

    BalasPadam
  3. oo..kira kerja yg di luar kebiasaan lah ni.

    BalasPadam
  4. rare la kerja ni yer... amik mechanical ker dulu? tanya jugak tu he3

    BalasPadam
  5. saya pun selalu jwb kerja kilang hehe..anyway uniform kita sama keskes..tp saya takdelah dapat meja sebijik macam Mar.. kami duduk kat open space kuikui

    BalasPadam
  6. hahahah. banyak betul soalannya tuu. selamat bekerja akak :D

    BalasPadam
  7. Keje kat mana awak keje kat mana

    BalasPadam
  8. Tetibe mcm berpinar kepala tgk ayat2 bombastic nie..heheh

    BalasPadam
  9. as long uols seronok keje n suka ngan keje uols tu..baguslah
    even 3 org je ppuan disitu hehe..tp mcm best je keje mar ni
    adventures sungguh bagi weols lah..bg uols xtaulah hehehe
    kut2 uols dah jemu keje situ ke ape ke kan..

    BalasPadam
  10. Kadang2 niatnya nak tahu, tapi bila cerita bidang kerja yg dia tak faham mula la rasa nyesal tanya.

    BalasPadam
  11. Banyak bidang yg dulu dimonopoli lelaki kini dah diterjui perempuan. Apa lagi semakin ramai wanita lebih berwibawa dari lelaki. Jumlah student yg di IPTA/IPTS rata-rata perempuan lebih ramai dari lelaki jadi nak buat macam mana kan...

    BalasPadam
  12. hebat keje mar ye...lgi hebat bila golongan wanita boleh di bilang dgn jari kagum okey! tak semua org bleh buat...

    BalasPadam
  13. Adik ipar saya keja kat pelantar minyak di Tganu..setiap 2 minggu dia cuti, so masa dia cuti nanti saya tanya pasal anode tu..:P

    BalasPadam
  14. asalkan kt suka keja tu.. org len tak kenal kerja apa pun tkpe..hihih

    BalasPadam
  15. Haha... Jujur sy pun tak tahu mende tu.. Thanks share... Boleh google..

    BalasPadam
  16. at least ada benda baru yang kita tahu...hehe

    BalasPadam
  17. anod, katod tu bukan part dlm elektrikal ek, sbb cam tringat belajar subjek kemahiran hidup, tingkatan 3, hhehehee...cam lampur kecik tu kan...kan..hehehehe... jom google, heeee~

    BalasPadam
  18. Macam lagu..awak kat mana.. Awak kat mana... Pulak:)

    BalasPadam
  19. Kerja apapun, janji halal dan kita faham kerja kita kan...

    BalasPadam
  20. Nmpak gaya mcm kerja ni rare utk perempuan ye mar...tahniah menjadi insan terpilih..

    BalasPadam
  21. wow bace pun lieya tau tu bukan keje calang2 tu.....sgt sikit nisbah perempuan dgn lelaki....yg penting minat kan mar....lagi satu sure gaji pun masyukkkk tu heheeheh

    keje lek lok yeak heheehehe

    BalasPadam
  22. selalu kalo org tnya keja apa jawab kerani je habes cerita .. kalao jawab benda lain ada ja soalan lain yg menyusul :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. tulah soalan diorang takde pula tanya kerja apa.. terus ke kerja kat mana?

      Padam
  23. ape tuh ..... jelaskan lebih lagi boleh tak ... hehehe

    BalasPadam
  24. kalau saya ,saya jawab.."citer pun bukan kau tau..:''heheheh

    BalasPadam
  25. walaupun minah kilang tp bkn keje operator tau... bkn calang2 keje nyer tuh... tp kadang kalu org kampung tgk keje kt kilang je msti operator heheheh tp diaorng tak tau ntah2 keje kt kilang jd bos kan...

    salam kunjung semula2...

    BalasPadam
    Balasan
    1. wah..bestnye jadi bos kan..moga masin mulut anda..kihkih

      Padam
  26. Lah byk tnya plak kan hihi...d terangkn bukan juga diorg fhm kan hhaha

    BalasPadam
  27. Salam kenal...

    Kerja bidang o&g ni masa study dulu mst minah engineering kan...?

    btw folow terus kt sini...

    BalasPadam
  28. Kerja kilng ni juga oh mar.
    Kini dan selamanya

    BalasPadam
  29. Ouh, Wardah baru first time dengar. huhu.

    BalasPadam
  30. Kalau Mar explain pada org kerja biase mcm saya ni, mmg sy blank..hahaha.. Tapi tetap kerja jgk..Saya dulu kerja tech helpdesk..Mak sy tetap cakap keje operator...hoho

    BalasPadam
  31. walaupun saya tak tahu tapi bersyukurlah kita semua masih ada kerja.. ;)

    BalasPadam
  32. Memang nk kne google...walaupun apapun, yang penting rezeki dari sumber yg halal...selamat bekerja mar...^_^

    BalasPadam
  33. bebelas tahun dulu saya pernah kerja bahagian sales utk sykt supply conveyer belt.. bnyk berurusan dgn kilang2. Harga conveyer belt tu pun mahal2 sampai kena meeting2 semua. Tapi klu dapat sales komisyen masyuk utk beberapa bulan hehee. Cuma tak tahan boss saya yg tu kaki entertainment huh tak tahan nak entertain yg mengarut2 kat kelab bagai.. tu yg berhenti cari keje lain.. :D
    Semoga terus sukses Mar... seronok kerja line manufacturing ni klu kena ragam dan temponya..

    BalasPadam
  34. saya pun x tahu sbb bkn bidang ... sebenarnya byk lagi yg kita tak tahu ttg dunia kerjaya yg pelbagai ... klu x de pendedahan camni , memang meloponglah bila org citer .

    BalasPadam
  35. Sangat membosan orang yang suka bertanya..lebih lebih lagi tanya perkara ysng sama..rasa nak......tolong samvung sesispa..huhu

    BalasPadam
  36. kalau org yg faham, kita jwb skit dia ok.
    kalau org yg kepochi, dia nak tau details ha ha ha :)

    BalasPadam
  37. Hmm..betul la...saya pun tak tau apa yang awak terang kan tu...

    BalasPadam
  38. Nampak macam complicated jew keja tu...

    BalasPadam
  39. Kalau saya tak kuasa nak tanya lebih-lebih. Kalau sampai part buat spare parts oil and gas tu, saya dah give up nak tanya. Mahu kalau diexplain pun bukan saya faham :)

    BalasPadam
  40. Nak tahu kena klik, dah klik baru tau..hehee

    Itu yg bila org tanya then kita jawab tapi diorang tak tau, lagi la pening kan nak hurai plak :)

    BalasPadam
  41. Salam Ukhwah, Jemput join Segmen GA Mycherita yang sedang berlansung sekarang ye.. Ini Link nya..>>> Segmen Giveaway MyCherita

    BalasPadam

Terima kasih sudi membaca dan meninggalkan komen.

Ad Code